Marta Gardolińska
Dyrektor muzyczną Opéra national de Lorraine w Nancy, jest pierwszą kobietą na tym prestiżowym stanowisku. Znana i ceniona polska dyrygentka, zwróciła na siebie międzynarodową uwagę jako Young Conductor in Association z Bournemouth Symphony Orchestra, z którą współpracowała w sezonach 2018/2019 i 2019/2020. W tym czasie udało jej się nawiązać znakomity kontakt z muzykami i zyskać zaufanie orkiestry, którą poprowadziła podczas dwóch niezwykle udanych cyklów koncertów abonamentowych oraz wielu występów wyjazdowych i z którą zrealizowała liczne projekty edukacyjne. W sezonie 2019/2020 Marta Gardolińska odniosła również sukces w Stanach Zjednoczonych, gdzie zadebiutowała z Los Angeles Philharmonic Orchestra jako Dudamel Fellow oraz uczestnicząc u boku Gustavo Dudamela jako drugi dyrygent w wykonaniu i nagraniu dla Deutsche Grammophon IV Symfonii Charlesa Ivesa. Od sezonu 2021/2022, po triumfalnym debiucie w premierowym wystawieniu “Der Traumgorge” Zemlinskiego w Opera national de Lorraine (październik 2020 r.), Marta Gardolińska obejmuje stanowisko dyrektora muzycznego tej opery.
W obecnym sezonie (2020/2021) będą miały miejsce ważne debiuty Marty Gardolińskiej z orkiestrami: Orquesta Simfónica de Barcelona, Royal Scottish National Orchestra, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre National de Lorraine oraz Orchestre de chambre de Paris w Theatre des Champs-Elysees. Marta powróci również do Bournemouth Symphony Orchestra aby poprowadzić koncerty abonamentowe i zadyryguje Tonkünstler-Orchester w wiedeńskim Musikverein.
Doświadczenie śpiewacze w szkolnym chórze i fascynacja muzyką symfoniczną skłoniły Gardolińską do podjęcia studiów dyrygenckich w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, które kontynuowała w wiedeńskim Universitätfür Musik und darstellende Kunst. Wśród wielu nagród dyrygentka uzyskała Wyróżnienie i Nagrodę Specjalną Orkiestry w Konkursie Dyrygenckim im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2016), Trzecią Nagrodę i Nagrodę Specjalną Orkiestry w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Feliksa Mendelssohna w Salonikach (2016) i była jednym z ośmiu półfinalistów Pierwszego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hongkongu w 2018 r. W roku 2016 Marta Gardolińska została uhonorowana tytułem „Wybitny Polak w Austrii” za działalność w dziedzinie popularyzowania polskiej kultury i muzyki za granicą. W sezonie 2017/2019 uzyskała stypendium Taki Alsop Conducting Fellowship, ufundowane przez Marin Alsop.
Zanim zdecydowała się zostać muzykiem, przez wiele lat trenowała akrobatykę, pływanie i biegi średniodystansowe, ucząc się jednocześnie gry na flecie i fortepianie.